Výstavba obchvatu Bratislavy napreduje, rezort dopravy nemá právo ju zastaviť

Ministerstvo dopravy ako verejný obstarávateľ nemá v zmysle koncesnej zmluvy právo zastaviť práce na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7.

V prípade potvrdenia použitia neprijateľných materiálov pri výstavbe, bude dôsledky omeškania znášať koncesionár a zhotoviteľ stavby. „O pozastavení stavby môžu rozhodnúť príslušné orgány, ak si to bude vyžadovať verejný záujem,“ spresnilo ministerstvo.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) minulý týždeň potvrdil, že polícia koná vo veci podozrenia vývozu kontaminovanej zeminy alebo stavebného odpadu na stavbu D4 a R7. „Preto som bol aj ja na polícii. Nie preto, aby ma vypočúvali, ale chcel som ponúknuť súčinnosť ministerstva dopravy s týmto vyšetrovaním. Ako som dostal informáciu, oni tiež odobrali vzorky a ich vyhodnotenie trvá minimálne tri týždne. Čakáme na výsledky, a potom viem k tomu zaujať stanovisko,“ vyhlásil. Šéf rezortu dopravy podotkol, že ministerstvo už má jedny „svoje“ výsledky, kde sa nepotvrdila kontaminácia. Vzorky však boli podľa jeho slov odoberané dávnejšie z jednej skládky, nechcel ju však konkretizovať.

Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že za výstavbu je v zmysle zmluvy plne zodpovedný koncesionár, ktorý musí postupovať v súlade s platnými predpismi. „Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov, bude ich musieť nahradiť na vlastné náklady,“ deklaruje rezort.

Ako tvrdí, za dohľad nad dodržiavaním zákonov, noriem a predpisov zodpovedá nezávislý dozor. „Dnes existuje podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme,“ spresnilo ministerstvo. Tvrdí, že zdôrazňuje nezávislému dozoru a aj koncesionárovi počas pravidelných mesačných stretnutí všetkých strán dôležitosť kontroly materiálov využívaných počas výstavby. „Ak dozor naozaj zlyhal, vyvodíme vážne dôsledky,“ poznamenalo ministerstvo.

Polícia pre TASR priblížila, že v tomto prípade je aktuálne vedené trestné stíhanie vo veci zločinu ohrozenia a poškodenia životného prostredia a vo veci zločinu neoprávneného nakladania s odpadmi. „S prihliadnutím na prebiehajúce vyšetrovanie sa nie je možné v súčasnosti vyjadrovať k jednotlivým doposiaľ zrealizovaným procesným úkonom, k čiastkovým výsledkom vyšetrovania ani k budúcim úkonom,“ uviedla polícia. Pre envirokriminalitu v súvislosti s výstavbou D4 a R7 padli aj obvinenia. V marci polícia informovala, že vyšetrovateľ vzniesol obvinenie voči jednej fyzickej osobe M. J. H. a jednej právnickej osobe, bratislavskej spoločnosti s ručením obmedzeným pôsobiacej v stavebníctve, z trestného činu ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Obvinený je stíhaný na slobode.

Koncesionár projektu bratislavského obchvatu, spoločnosť Zero Bypass Limited a hlavný zhotoviteľ stavby, spoločnosť D4R7 Construction, vylučujú kontamináciu pôdy alebo používanie materiálov, ktoré by mohli ohroziť životné prostredie. Firmy tvrdia, že plne spolupracujú s políciou. „Koncesionár a zhotoviteľ projektu používa pri výstavbe len materiály obstarávané od subdodávateľov, ktoré spĺňajú príslušné normy a certifikáty,“ deklarujú spoločnosti.