V Čebrati chýba preraziť posledných 150 metrov

Tunel prerazia až na budúci rok.


Diaľnicu medzi Hubovou a Ivachnovou majú dokončiť do decembra roku 2023.

Súčasťou diaľničného úseku Hubová - Ivachnová je tunel Čebrať s dĺžkou 3600 metrov. Raziť ho začali z východného porálu pri Likavke v lete 2018. Momentálne chýba do úplného prerazenia posledných 150 metrov.

V súčasnosti sa raziace stroje nachádzajú približne v 3480. kilometri. Postup prác sa však spomalil. Nachádzajú sa v zložitejšej a viac tektonicky porušenej hornine.

Využívajú rakúsku metódu
„Denný postup je maximálne dva metre. Mesačne vyrazíme 35 metrov, preto prerážku predpokladáme až v priebehu budúceho roka, nejakom piatom mesiaci,“ povedal Ondřej Tomek z OHL ŽS, riaditeľ stavby úseku Hubová Ivachnová.

Celý tunel sa podľa jeho slov rieši prevažne rakúskou metódou, ktorá zahŕňa hlavne odstrel horniny. „Momentálne sme v mäkšej hornine, takže môžeme použiť tunelbager, ale primárne ideme odstrelom.“

Ako ďalej informoval, začali sa práce na sekundárnom ostení. „V priebehu budúcich týždňov začneme s izoláciu komplet hornej klenby a následne bude betonáž sekundárneho ostenia, čo je už finálna úprava povrchu tunela,“ uzavrel Tomek.


Ďalší problém sa ukázal za Liskovou
Práce na západnom portáli zahájili v auguste tohto roku po tom, ako získali stavebné povolenie a to nadobudlo aj právoplatnosť. Razbu ešte nezahájili, momentálne pracujú na zaistení portálovej steny kotvami a klincami.

Okrem tunela Čebrať mali stavbári pred sebou ďalší zložitý problém. Pri Liskovej natrafili na svah, ktorý nie je stabilný a ročne sa masa zeminy posunie o päť až šesť centimetrov. Museli pristúpiť k zložitým stabilizačným opatreniam.

Ako vysvetlil Tomek, v širokom okolí ide o unikát, podobná konštrukcia sa nachádza vo Švajčiarsku. „Zosuv riešime neštandardným spôsobom, pretože ho nebolo možné zachytiť pilotovými stenami. Vyprojektovali sme inú možnosť, zosuv necháme žiť vlastným životom a premostíme ho.“

Preto budujú zložité šachty z veľkopriemerových pilót. Vyťažia sa do hĺbky 17 metrov a tam založia samotný most.

„Dvojice šácht plus veľký rozrážač špicatého tvaru budú fungovať tak, že zeminu rozrazia a voda bude obtekať konštrukciu a most. Bude tak ochránený od akéhokoľvek pohybu celej masy zeminy,“ dodal Tomek.

Ušetrí takmer štvrťhodinu
Ukončenie výstavby úseku Hubová - Ivachnová by malo byť v decembri 2023. Liptovská stavba diaľnice D1 v dĺžke 15 kilometrov, ktorá vytvorí obchvat mesta Ružomberok, sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc.

Motoristom ušetrí diaľnica, ktorej súčasťou je aj tunel Čebrať, až 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.