tunel Višňové je konečne komplet prerazený

Po 20 rokoch sme sa konečne dočkali, tunel Višňové dňa 13.9.2018 kompletne prerazili

Druhá rúra bola čiastočne prerazená už od 6.9. S dokončením sa čakalo sa na ceremóniu.

V tuneli Višňové sa dnes ozval posledný odstrel. Stavbári tak definitívne prerazili druhú rúru najdlhšieho slovenského tunela, a to 17 dní po prerazení tej prvej. Na čiastočne prevŕtanej čelbe sa však nepracovalo už od minulého štvrtka, pretože zhotovitelia čakali na dnešný slávnostný banícky akt. Na ceremóniu podľa informácií HN pozvali aj ministra dopravy, ten však neprišiel. Pripomenul, že stavba mešká a „vzhľadom na tento stav nie sú veľké oslavy namieste“.

Zdĺhavá cesta

Tunel Višňové je najdlhšou tunelovou stavbou na Slovensku a siedmym najdlhším diaľničným tunelom v Európe. Razenie jeho prieskumnej štôlne odštartoval ešte v roku 1998 Vladimír Mečiar. Odvtedy projekt najdlhšieho slovenského tunela sprevádzalo zmätkovanie a viac ako dekáda prešľapovania na mieste.

V roku 2002 Doprastav dokončil prieskumnú štôlňu, s výstavbou rúr sa malo začať o rok. Nasledovali odklady až do roku 2009, keď vtedajší premiér Robert Fico opäť poklepal základný kameň stavby. Stavať sa malo cez PPP projekt, ktorý po výmene vlády v roku 2010 zrušil minister dopravy Ján Figeľ. Začala sa nová súťaž na zhotoviteľa, ktorú vyhralo slovensko-talianske konzorcium firiem Dúha a Salini Impregilo. Zároveň došlo aj k preprojektovaniu úseku diaľnice D1.

Zmluvu na úsek medzi Lietavskou Lúčkou pri Žiline a Dubnou Skalou pri Martine podpísalo konzorcium 17. júna 2014. O rok, v júni 2015, sa začal raziť tunel. Rúry najdlhšieho slovenského tunela sa teda podarilo preraziť za vyše tri roky, zvyšných 17 rokov zhltla jednak prieskumná štôlňa, ale aj početné zmeny v projekte a hľadanie peňazí.

Po dokončení ostenia má byť tunel Višňové definitívne hotový v decembri 2019. Celý úsek diaľnice podľa odhadov zasa na konci roku 2020. Ministerstvo dopravy však v polovici augusta na žiadosť zhovotieľa predĺžilo stavebné povolenie až do roku 2022, čo znepokojilo žilinskú župu.

„Proti žiadosti staviteľa o predĺženie termínu sme namietali, pretože na ďalšie odklady znova doplatia naše cesty druhej a tretej triedy,“ povedal pre HN bývalý splnomocnenec vlády pre rýchlostné cesty a podpredseda kraja Igor Janckulík. Po dokončení diaľnice si podľa odborníkov vydýchnu nielen krajské cesty, ale aj štátne cesty prvej triedy, ktoré dnes zažívajú nápor desiatok tisícov áut denne. Nová diaľnica odkloní dopravu z cesty I/18 v Žiline, zároveň sa vodiči vyhnú zápcham na komplikovanom úseku pod hradom Strečno. Cesta zo Žiliny do Martina sa skráti približne o 15 minút.

Érsek príde neskôr

Na rýchlejšiu výstavbu tunela minister dopravy zatlačil začiatkom leta. Zhotoviteľom dal dokonca ultimátum. „Veľmi ostrým tónom som povedal všetko, čo si myslím o tejto stavbe. Za úlohu som im dal do konca mesiaca preraziť tunel Višňové, prídem si to začiatkom septembra osobne pozrieť,“ vyhlásil Érsek na stavbe. Po prerazení prvej rúry svoj tón zmiernil. Teraz dokonca baníkom vybavil dary.

„Minister vyjadril vďaku všetkým baníkom, ktorí na razení tunela pracovali, aj osobným darom, ktorý im bol dnes doručený a ktorý im nemohol sám priniesť, keďže mal neodkladné povinnosti v Národnej rade SR,“ vysvetlila ministrovu neúčasť hovorkyňa rezortu Karolína Ducká. Spoločne s diaľničiarmi by mal Érsek prísť do Višňového na kontrolu v druhej polovici augusta. Dodáva však, že stavba stále mešká a na veľkú oslavu preto nie je dôvod.

Tunel Višňové v číslach

 

  • 233 miliónov eur je zmluvná cena na výstavbu tunela
  • 7,5 kilometra je dĺžka tunela
  • 3 roky trvalo prerazenie oboch rúr
  • 3,16 metra je priemerná denná rýchlosť razenia v jednej rúre
  • 1,6 milióna kubických metrov horniny sa vyviezlo z tunela

www.tvnoviny.sk/ekonomika/1934770_prerazili-tunel-visnove-stavbari-na-to-cakali-roky