Tunel Višňové chátra, termíny už znova neplatia, všetko bude drahšie a riziká na seba prevezme štát

Rozostavaná diaľnica D1 pri Žiline s tunelom Višňové je takmer dva roky opustená a chátra.
Stavbári sa boja zobrať na seba hroziace chyby, ktoré sa nedajú odhadnúť.
Prevziať by ich mala NDS – čiže ak sa nečakane zistí, že treba niečo opraviť, búrať a stavať nanovo, zaplatí stavbárom práce navyše.
Finálne zmluvné podmienky majú byť o dva týždne a cenové ponuky o mesiac.
Šanca, že podpíšu zmluvu do konca roka, a stavbu dokončia do roku 2023, je nulová.


Národná diaľničná spoločnosť dokončuje podmienky súťaže o dostavbu úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Radí sa o nich s troma uchádzačmi, ktorí postúpili do finálovej verejnej súťaže. Najväčší spor bol o tom, či víťaznej stavebnej firme uhradia práce, ktoré ju na rozbabranej diaľnici prekvapia.

Všetci už vedia, že tieto chyby existujú. Pôvodní stavbári zo združenia Salini – Dúha môžu napríklad za to, že na jednom mieste je vrstva betónu v klenbe tunela príliš tenká. NDS zase môže za to, že po vyhodení Salini nedokázala v rozumnom čase ani obnoviť práce, ani stavbu zakonzervovať. Niektoré časti tunela aj povrchovej diaľnice môžu pod vplyvom času a dažďa degradovať.

NDS radšej hovoria o chybách stavbárov a stavbári radšej hádžu vinu na NDS.

NDS zrejme stavbárom ustúpi

Novému dodávateľovi, ktorý stavbu ocení a dokončí, môže byť jedno, kto za čo môže. Väčší problém je, že nevie presne odhadnúť, aké veľké riziká ho na stavbe čakajú. A nevie ich presne oceniť.

V pôvodnom návrhu súťažných podkladov ho NDS žiadala, aby zodpovedal v celom rozsahu za chyby diela aj pri tých objektoch, ktoré ku dňu účinnosti tejto zmluvy neboli dokončené.

Toto by už nemalo platiť.

Keďže má rozostavaná stavba mnohé riziká, NDS využila v súťaži metódu takzvaného súťažného dialógu. Prizvala doň troch uchádzačov – Skanska, Metrostav a združenie firiem Doprastav, Strabag, Váhostav a TuCon. Firmy mali možnosť podmienky súťaže, zmluvy a technické riešenia pripomienkovať.

Jednou zo zmien, ktorú podľa informácií Denníka E presadili, je, že NDS na seba zoberie niektoré náklady, ktoré sa teraz nedajú odhadnúť. Keď vybraný dodávateľ napríklad zistí, že klenba tunela je na niektorom mieste poškodená, treba ju opraviť alebo urobiť nanovo, NDS by mu tieto náklady mala zaplatiť nad rámec zmluvnej ceny.

Vychádzať by sa mohlo z nejakých vopred dohodnutých jednotkových cien. Rovnako by to mohlo fungovať pri mostných pilieroch a ďalších objektoch na povrchovej diaľnici.

Čo zistili geológovia

To, že sa riziká nedajú úplne odhadnúť, potvrdzuje aj najnovšia správa z geotechnického monitoringu tunela Višňové. Tím geológov, statikov a ďalších expertov počas septembra meral, ako sa situácia v tuneli priebežne mení a aké riziká z toho vyplývajú.

Hlavný problém je, že na jednej tretine tunela nie je dokončené sekundárne ostenie, čo je finálna klenba.

Hotové po celej dĺžke oboch rúr je len takzvané primárne ostenie, ktoré však slúži len ako dočasná konštrukcia. Jeho životnosť na tejto stavbe je päť rokov, no aj počas nich treba tunel dôkladne monitorovať, a keď sa pod vplyvom času objavia nejaké deformácie, treba ich priebežne odstraňovať. Geológovia v správe píšu, že to NDS aj napriek ich upozorneniam nerobí.

Hlavné závery geológov sú tieto:
Voda tečie tunelom nekontrolovane, lebo odvodňovacie zariadenia chýbajú alebo sú nefunkčné.
Narúša dno tunela a miestami aj základy primárneho a sekundárneho ostenia.
Primárne ostenie si vyžaduje okamžitú sanáciu, bez ktorej sa môže klenba časom preťažiť a narušiť.
Dokončenie sekundárneho ostenia by z týchto dôvodov malo byť robustnejšie aj drahšie.

NDS tunel nemonitoruje dôkladne

Geológovia už v októbri 2019 na základe prieskumov upozornili NDS, že stav na niektorých úsekoch tunela Višňové je havarijný a pre niektorých pracovníkov životu nebezpečný. Podľa správy sa mal monitoring robiť priebežne aj naďalej, ale sa nerobil.

„Rozsah geotechnického monitoringu nebol vykonávaný v takom rozsahu, aký si vyžaduje závažnosť stavu rozostavaného banského diela, ktorý bol v určitých úsekoch banského diela označený našou spoločnosťou už pred rokom za stav havarijný,“ píšu autori štúdie, ktorá slúži stavebným firmám ako podklad k naceneniu stavby.

NDS si ho dala urobiť až v máji 2020 na jeden mesiac a potom na september 2020. Sledovali sa iba niektoré miesta, ktoré vyzerali na základe vizuálnych kontrol najhoršie.

„Z vyhodnocovania meraní na hlavných meracích profiloch je evidentné, že dochádza k degradácii primárneho ostenia, ktorého funkcia už mala byť doplnená vybudovaným sekundárnym ostením v celej dĺžke, vrátane inštalácie hydroizolácie. Pretekajúca voda ostením a následne voľne tečúca voda po dne tunela spôsobuje nezanedbateľnú degradáciu dna, základových škár sekundárneho ostenia, budúcej pláne pod vozovkou a na mnohých miestach aj degradáciu piet primárneho ostenia,“ píše sa v správe, ktorá je súčasťou súťažných podkladov.

Dokončenie tunela bude drahšie

Primárne ostenie tunela si podľa správy vyžaduje okamžitú sanáciu – najmä časti, v ktorých neboli ukončené ani zakonzervované stavebné práce.

Bez sanačných opatrení sa môže zvýšiť zaťaženie primárneho ostenia, môže sa prekročiť hranica únosnosti a konštrukcia sa môže poškodiť.

Preto bude podľa geológov dokončenie tunela po prerušení výstavby drahšie, ako počítal pôvodný projekt.

„Budúci zhotoviteľ dostavby tunela Višňové bude musieť pri návrhu a realizácii sekundárneho ostenia uvažovať aj so zvýšeným zaťažením, ako bolo pôvodne uvažované. Cena diela na dostavbu tak bude ekonomicky náročnejšia, ako bolo uvažované v pôvodnom projekte,“ píše sa v správe.

Správa je rozsiahla a obsahuje technické detaily, ktorým laik nerozumie. Výsledky niektorých meraní sú aj pozitívne. Napríklad objem vody, ktorá preteká tunelom, podľa meraní ubudol. Geológovia však zároveň upozornili, že prietok vody sa meral iba v krátkom časovom úseku, ktorý nebol reprezentatívny, a že dlhodobo voda niektoré časti stavby poškodzuje. Tiež v správe hovoria, že viaceré meracie zariadenia sa nedali využiť, lebo boli poškodené.

Monitoring objednávajú až teraz

NDS vyhlásila verejnú súťaž, cez ktorú si chce objednať dôkladný monitoring tunela, ale až teraz.

Mala to však urobiť už pred rokom, keď na to upozornili geológovia alebo odborníci na tunely. Výber firmy na geotechnický monitoring môže v podmienkach NDS trvať pol roka alebo aj výrazne viac.

NDS pri vyhodení stavbárov Salini – Dúha z rozostavanej diaľnice tvrdila, že najneskôr do konca roka 2020 za nich nájde náhradu.

Naďalej tvrdí, že sa drží tohto termínu, aj keď je to už dávno nereálne. Budúci týždeň sa skončí posledné kolo súťažného dialógu. Do 27. novembra diaľničiari zverejnia finálne súťažné podklady, takzvaný záverečný informatívny dokument a vyzvú súťažiach na predloženie konečných ponúk.

Na ich vypracovanie im dali krkolomný termín – do 14. decembra.

Už nie je čas

Ak by sa aj tohto termínu držali, tender sa nedá vyhodnotiť do konca tohto roka. Diaľničiari potrebujú čas na vyhodnotenie ponúk a rozhodnutie o víťazovi. Ostatní uchádzači sa potom môžu odvolať a začnú sa námietkové konania. Tie bežne trvajú aj do pol roka.

Potom sa môže stať, že NDS vyhlási za víťaza niekoho iného. Proti tomu môže tiež niekto namietať. Zmluvu ešte pred podpisom musí skontrolovať Úrad pre verejné obstarávanie aj ministerstvo dopravy.

Aj keď už podpíšu zmluvu, úspešná firma si bude musieť spraviť ďalšie prieskumy, niektoré časti stavby doprojektovať a nechať schváliť. Výstavba sa realisticky môže obnoviť na konci budúceho roka – po troch rokoch nečinnosti, alebo aj neskôr.

Okrem ďalšieho znehodnotenia stavby hrozí aj prepadnutie eurofondov. NDS hovorí, že ak sa úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala nedokončí v roku 2023, eurofondy sú ohrozené.

Aby sa to stihlo, zmluva by sa musela podpísať do konca tohto roka, keďže odhadovaný čas výstavby je tri roky. Takže je to vylúčené.