Tunel Čebrať opäť razia

Práce na diaľničnom obchvatu Ružomberka sa v stredu obnovili. O štyri roky vodiči budú môcť obísť okresné mesto, čo výrazne odľahčí dopravnú situáciu priamo v meste. Výstavba tunela Čebrať stojí podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) od roku 2016. Po zmene trasovania bude tunel dlhší o 1,6 kilometra. Prvé automobily majú po diaľnici prejsť v roku 2022.

"Problematickým tunelom Čebrať som sa začal intenzívne zaoberať ihneď po príchode do úradu. Využili sme všetky možnosti, ako zrýchliť procesy tak, aby sa na tomto úseku obnovila výstavba čo najskôr, a aby mohla byť diaľnica dokončená v čo najkratšom čase. Dôležité bolo, aby ďalšia výstavba tunela bola bezpečná a vhodná z technického, ekonomického, ako aj environmentálneho hľadiska,“ povedal minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd). Podľa pôvodných plánov mal byť diaľničný úsek D1 Hubová – Ivachnová hotový v roku 2017.

Razenie tunela bolo pozastavené kvôli zosuvu pred jeho západným portálom v kilometri 2 až 4. Diaľničiari preto pozastavili razenie tunela a práce na súvisiacich objektoch. Práce pokračovali len na mostných objektoch, ktoré nie sú dotknuté zosuvom.

Podľa pôvodných plánov mal byť tunel Čebrať nachádzajúci sa severne od Ružomberka dlhý 2 026 metrov. Aktuálne je vyrazených niekoľko desiatok metrov z východnej strany, kedy ešte je možné zmeniť smerovanie tunelových rúr. Štát bol kvôli zosuvu nútený tunel predĺžiť na 3 650 metrov. Zmena trasy si vyžiadala nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA), nové územné rozhodnutie na zmenenú trasu a zmenu stavebného povolenia počas stavby. "Do vydania týchto rozhodnutí nebolo možné stavbu realizovať, nakoľko o vedení novej trasy sa rozhoduje až v záverečnom stanovisku EIA,“ informuje hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Úsek D1 Hubová – Ivachnová dosiahne dĺžku 14 919 metrov. Vďaka dlhšiemu tunelu sa celková dĺžka štvorprúdovky skráti o 353 metrov. Rovnako klesol aj počet mostných objektov z 22 kusov na 19. Výstavbu realizuje konzorcium firiem Váhostav a OHL. Doteraz bolo na stavbe preinvestovaných 77,7 milióna eur. Výstavba je financovaná z európskych zdrojov.

Zmluvná cena výstavbu, ktorú v roku 2014 vygeneroval tender je 227,3 milióna eur. Diaľničiari uzatvorili so zhotoviteľov pod dohľadom Európskej únie dodatok k zmluve vo výške 61 miliónov eur.

Práce v tuneli a na priľahlých objektoch sa mohli obnoviť už v apríli tohto roku. Vtedy mohlo nadobudnúť právoplatnosť záverečné stanovisko EIA. Námietky podané v posledný deň lehoty obnovenie prác odsunuli. Diaľničiari tvrdia, že do záverečného stanoviska EIA zapracovali 159 požiadaviek verejnosti a autorizovaných špecialistov na proces EIA.

Diaľničný úsek D1 Hubová – Ivachnová je jedným z najdôležitejších chýbajúcich úsekov severnej diaľnice D1. Ružomberok sa v čase dopravných špičiek stáva lievikom, kde dochádza k výraznému spomaleniu dopravy. Priamo cez mesto prechádza cesta prvej triedy I/18 smerujúca do Žiliny a cesta prvej triedy I/59, ktorá spája Ružomberok s Banskou Bystricou cez horský prechod Donovaly.

Podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 prechádza denne cez Ružomberok po ceste I/18 takmer 25-tisíc automobilov. Pravidelne v nedeľu sa vytvárajú dopravné kolóny na konci diaľnice pri Ivachnovej smerom do Ružomberka, kde sa diaľnica D1 napája na ceste prvej triedy.

Po dostavbe úseku vznikne súvislá diaľnica od Hubovej západne od Ružomberka až po Košice. V júni 2021 má byť podľa zmluvy dostavaný úsek D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov, ktorý vytvorí juhozápadný obchvat Prešova.

Plynulému spojeniu Košíc s Bratislavou môže po dostave úseku D1 Hubová – Ivachnová s tunelom Čebrať brániť posledný úsek D1 Turany – Hubová. V čase dostavby tunela Čebrať už má byť hotový aj napriek meškaniu tunel Višňové, ktorý je súčasťou druhej časti južného obchvatu Žiliny.

odkaz na video:

https://youtu.be/dg3o-ENplZA