Súťaž o Višňové má byť rýchla. Zmluvu chcú podpísať ešte tento rok

Podpisu zmluvy na stámiliónovú zákazku bude predchádzať takmer rok trvajúci výberový proces. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zverejnila tesný harmonogram krokov, ktoré budú rozhodnutiu predchádzať. Súťažný dialóg o konkrétnom riešení dostavby bude štátny správca diaľnic viesť s najviac štyrmi najlepšími uchádzačmi.
Súťaž na dostavbu hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vyhlásila NDS v piatok. Víťaz verejného obstarávania dokončí tunel Višňové a vonkajšiu trasu vrátane mostov, vozovky aj oporných a zárubných múrov.

Diaľničiari odhadujú, že za práce zaplatia najviac 261 miliónov eur, pričom nesmú trvať dlhšie ako 36 mesiacov.
Súťažný kalendár je tesný

Súťaži ešte minulý rok v lete predchádzali prípravné trhové konzultácie, na ktorých sa o nastavení tendra diskutovalo. Záujemcovia si mohli nedokončenú stavbu obzrieť, konzultovať prípadné riziká a pripraviť sa na vyhlásenie tendra.
NDS v lete informovala, že na trhových konzultáciách sa zúčastnilo 24 stavebných a projektových spoločností. Verejné obstarávanie bolo oficiálne vyhlásené mesiac pred parlamentnými voľbami, v posledný januárový deň. Stavebné firmy majú podľa harmonogramu súťaže teraz dva mesiace na rozhodnutie, či sa o tender pokúsia zabojovať.

Mesiac po voľbách, ktoré môžu priniesť personálne zmeny nielen na rezorte dopravy, ale aj v NDS sa v štátnej firme začnú objavovať žiadosti o účasť. Stavebné firmy, či už samostatne alebo v združení, ich musia doručiť najneskôr do konca marca. Obrat záujemcu alebo skupiny záujemcov, musí byť najmenej pol miliardy eur za posledné tri roky. Zároveň musí dodať aspoň po jednej pozitívnej referencii na stavbu či rekonštrukciu diaľnice za najmenej 150 miliónov eur, výstavbu aspoň 200 metrov dlhého diaľničného mosta a aspoň jeden a pol kilometra dlhého tunela. Vrátane prípravy dokumentácie na realizáciu stavby.

Od odborníkov, teda riaditeľa stavby, stavbyvedúcich, hlavného inžiniera a projektantov, sa očakáva najmenej pätnásťročná prax. Okrem toho musí mať záujemca k dispozícii technologické zariadenie pre dodávku nosnej konštrukcie mostov, finišer na pokládku asfaltu či šesť vibračných valcov.

Ak podmienky splnia viac ako štyria záujemcovia o účasť v tendri, NDS pristúpi k hodnoteniu a vyberie najlepších. Najväčšiu váhu, až 55 percent, bude mať kritérium kvality tímu odborníkov. Druhým najdôležitejším, s váhou 30 percent, bude kvalita referencií z minulých stavieb. Hodnotené bude aj strojné vybavenie a environmentálne kritérium spoločnou váhou pätnásť percent. Podpis ešte pred koncom roka

Na začiatku júna chcú diaľničiari rozoslať pozvánky. Ku stolu na diskusiu o návrhoch dostavby diaľnice si NDS prizve najviac štyroch záujemcov s najvyšším počtom bodov. Samotné rokovania so záujemcami sa rozbehnú na začiatku augusta potom, ako dodajú svoje návrhy.

Súťažný dialóg potrvá tri mesiace, následne budú mať uchádzači čas skompletizovať svoju ponuku. NDS použije na hodnotenie následných ponúk kvalitatívne kritériá. Váha kritéria ceny je 45 percent, lehoty na sprejazdnenie diaľnice 35 percent, environmentálne kritérium (množstvo akumulovanej vody v krajine) 15 percent a váha lehoty na vypracovanie projektovej výstavby je päť percent. Predložiť ponuky diaľničnej spoločnosti budú uchádzači musieť na začiatku novembra. Názov zhotoviteľa, ktorý oživí stavenisko na severnej diaľnici by malo byť známe 10. decembra. Samotný podpis zmluvy si NDS vo svojom harmonograme vytýčila na 30. decembra tohto roka.

Termín je ambiciózny, ak by sa NDS podarilo súťaž uzavrieť za jedenásť mesiacov, patrila by medzi tie rýchlejšie. Práve predmetný úsek je pritom doposiaľ rekordný v dĺžke hľadania víťaza, trval až 31 mesiacov. Komplikácie pritom nemožno vylúčiť ani pri súčasnom procese. Situáciu komplikuje najmä fakt, že ide prebratie už začatej stavby, ktorá bude navyše v čase opätovného rozbehnutia výstavby po približne dvojročnej odstávke.

Úspešný uchádzač bude navyše pod časovým tlakom. Na dokončenie úseku s najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku bude mať len 36 mesiacov. Predĺženie lehoty dostavby by pritom mohlo vážne ohroziť možnosť spolufinancovania projektu z európskych zdrojov.
Pôvodného zhotoviteľa vyšetruje NAKA

Národná diaľničná spoločnosť hľadá zhotoviteľa úseku Lietavská Lúčka - Dubná Skala po tom, ako víťaz pôvodnej súťaže zo stavby vlani v marci odišiel. Konzorcium talianskej stavebnej firmy Salini Impregilo a slovenskej firmy Dúha podnikateľa Miroslava Remetu sa dostalo so štátom do sporu pre rozdiely vo výklade zmluvy.

Podľa zhotoviteľa boli sporné najmä nároky na dodatočnú platbu za rozdiely, ktoré vznikli medzi projektom predloženým v súťaži a projektom, ktorý je nutné zrealizovať podľa aktuálnych noriem a požiadaviek NDS. Suma o ktorú sa strany sporili bola viac ako 100 miliónov eur. NDS však platby nad rámec zazmluvnených 409 miliónov eur odmietla.

Odídené konzorcium a NDS sa spolu naďalej sporia o svoje nároky. Ich mieru posudzuje medzinárodná komisia troch stavebných expertov. Z jej prvého rozhodnutia v decembri minulého roka vyplynula povinnosť NDS doplatiť takmer osem miliónov eur. Posudzovanie ďalších nárokov oboch strán naďalej prebieha. NDS predpokladá, že v konečnom zúčtovaní bude za stavbu doplácať zhotoviteľ.

Postup stavebného konzorcia a podmienky dohody o ukončení výstavby diaľnice s tunelom Višňové aktuálne prešetruje aj Národná kriminálna agentúra. Kým u stavebníkov prešetruje kvalitu betónu použitého pri zhotovení primárneho ostenia, vedenie NDS čelí podozreniu z porušenia povinností pri správe cudzieho majetku.