Schyľuje sa k „totálnej vojne“. A skaly zo Strečna budú možno padať ďalej

Už je isté, že staviteľ tunela Višňové na diaľnici D1 pri Žiline končí. Otázka ostáva už len to, či bude nejaká dohoda o „dobrovoľnom odchode”, alebo „totálna vojna“. Takto opísal aktuálnu situáciu na stavenisku jeden z manažérov na stavbe. Úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala projektuje a stavia taliansko-slovenské združenie Salini Impregilo – Dúha so zmluvnou cenou 409 miliónov eur bez DPH. Je to jeden z najdôležitejších a zároveň finančne a technicky najnáročnejších diaľničných úsekov na Slovensku. Jeho súčasťou bude najdlhší 7,5-kilometrový diaľničný tunel Višňové.

S Národnou diaľničnou spoločnosťou (NDS) a s dozorom stavby sa dodávateľ sporí o technické riešenia, no nielen o ne. Konflikt medzi subjektmi gradoval okolo vianočných prázdnin a vyústil až do ukončenia stavebných prác. Presnejší obraz o vzťahoch na stavbe a jej čiernej perspektíve vytvára napätá listová korešpondencia medzi dodávateľom a dozorom.

Dňa 2. januára tohto roku napísal dodávateľ ostrý list stavebnému dozoru. Oznámil mu v ňom, že subdodávateľské firmy zastavili práce alebo žiadajú úhradu platieb. Má to byť reakcia na decembrovú mediálnu akciu premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) a ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd).

Obaja politici prileteli na stavbu na vrtuľníku, pred novinármi kritizovali pomalý postup prác a dodávateľovi hrozili vypovedaním zmluvy. Premiér dal dodávateľovi ultimátum do konca februára. „Ak sa nespamätajú v najbližších týždňoch, tak potom nastane buď variant, že odídu dobrovoľne, alebo s nimi rozviažeme zmluvy my,“ cituje dodávateľ premiérove vyjadrenie.

Podľa stavbárov tieto hrozby viedli k tomu, že zo stavby odišli subdodávatelia, ďalší pohrozili zastavením prác a žiadajú úhrady. Spolu ich má byť 22.

„Premiérove pripomienky nie je možné ignorovať. Dodávatelia a podzhotovitelia si uvedomujú, že objednávateľ urobil z [ich] participácie na stavbe politicky a obchodne riskantnejšiu záležitosť… Požadujú zmenu obchodných podmienok, ktoré znižujú alebo poskytujú dodatočnú kompenzáciu za ich zvýšené finančné a politické riziko,“ tvrdí zhotoviteľ Salini Impregilo – Dúha.

NDS údajne neplatí

Salini vyčíta Národnej diaľničnej spoločnosti a dozoru aj iné veci. NDS vraj porušuje svoju povinnosť spolupracovať pri realizácii stavby, zdržiava, obmedzuje a bráni prácam. Stavebný dozor, najatý zo strany NDS, podľa nich nepostupuje profesionálne a nerozhoduje vo veciach v súlade so zmluvou, je zodpovedný za omeškanie.

NDS a dozor navyše majú zdržiavať dodávateľa a brániť mu v projektovaní, realizácii a dokončení stavby. Okrem toho zhotoviteľ štátnej firme v liste vyčíta, že neplatí podľa zmluvy, že rozhodnutia NDS a dozoru o nárokoch, zmenách a platbách za práce sú nesprávne a založené na neprijateľných a nesprávnych interpretáciách zmluvy.

List od Salini ukončuje práce

Diaľničná spoločnosť podľa združenia vytvorila situáciu, ktorá bude mať vážne následky. „Priamym následkom a odpoveďou na vyššie uvedené konanie objednávateľa bude to, že prerušíme... alebo sme vo fáze prerušenia prác alebo redukcie rýchlosti prác, čo de facto paralyzuje dielo,“ píše Salini v liste a menuje napríklad reprofiláciu, hydroizoláciu, sekundárne ostenie v tuneli či externú geologickú asistenciu a iné.

Ďalej žiada štátnu inštitúciu o predĺženie lehoty výstavby a o dodatočné platby.

Stavebný dozor na tento list reagoval hneď na druhý deň. Stavebné združenie podľa neho nepochopiteľne ospravedlňuje svoje pokračujúce zlyhania.

„Stavebný dozor považuje za potrebné zhotoviteľovi oznámiť, že aj keď to nie je v názve listu napísané, z ďalšieho textu je zrejmé, že uvedený list je oznámením zhotoviteľa o prerušení prác… Stavebný dozor bude preto ďalej konať v zmysle zmluvy o dielo,“ napísal vedúci tímu stavebného dozoru Flavián Balucha.

Čo tvrdí NDS

Pre objektívnosť sa treba oboznámiť aj s argumentmi NDS. Jej investičný riaditeľ Jiří Hájek vidí príčinu problémov inde ako Salini. Finančné nároky stavbárov nie sú podľa neho kompletne vydokladované. Preto ich dozor zamieta. „A potom sú také nároky, ktoré stavebný dozor hodnotí ako oprávnené. My hovoríme: dobre, vyčísli cenu, finančný dopad a lehotu výstavby. Túto časť už zhotoviteľ nepredloží,“ tvrdí J. Hájek.

Zástupca NDS vysvetlil aj svoj pohľad na jeden zo sporných bodov v rámci projektovania diaľnice. Pri jednom z mostov sa počítalo s rizikom zosuvov. Bolo preto treba upraviť projekt tak, aby bol most stabilný. „Uznali sme, že je to sporné, ale potvrdili sme len časť. Na moste sme im uznali jednu koncovú oporu. Povedali sme: dobre, predĺžte most, aby sme sa dostali do bezpečnejšieho územia. Zhotoviteľ chce ten most zmeniť celý. My hovoríme, že na to nie je dôvod, že je to neekonomické, neefektívne,“ uvádza J. Hájek.

Ten sa vyjadruje aj k nedostatku peňazí na strane stavbárov. Podľa kuloárnych informácií im NDS zo sumy, ktorú do stavby vrazili, nepreplatila asi 80 miliónov eur. „Nemajú peniaze, nemajú si ich kde požičať a chceli tú pôžičku od nás. My im nevieme dať pôžičku z verejných zdrojov. Vieme platiť za prestavané práce.“ J. Hájek tvrdí, že zhotoviteľ pracuje neefektívne, plytvá nákladmi a z ceny, ku ktorej sa zaviazal, nedokáže zaplatiť svojich subdodávateľov.

Mediálne zákulisie NDS

J. Hájek poskytol pre TREND.sk rozhovor, no jeho mediálny zástupca Martin Guzi následne oznámil, že rozhovor nemá byť publikovaný. Táto požiadavka je v rozpore s etickým kódexom TRENDU. Ten hovorí, že „novinár nie je povinný pristúpiť na požiadavku dodatočnej korekcie, nezverejnenia či neodvysielania informácie získanej v súlade s kódexom zo strany respondenta, ktorý predtým informácie poskytol.“

TREND.sk preto v priebehu zajtrajška zverejní aj celý rozhovor so zástupcom NDS. Redaktor o tom v telefonickom rozhovore informoval aj M. Guziho.

V spore o Višňové bude teraz pravdepodobne pokračovať ďalšia listová komunikácia. Podľa informácií TRENDU už prebiehajú rokovania o ukončení zmluvy. Nasledovať by malo výberové konanie na nového dodávateľa. Je tu však riziko, že výber nového zbrzdia súdne spory medzi NDS a Salini.

Salini si môže na súde presadiť predbežné opatrenie, ktoré ďalší proces pozastaví. Výstavba dôležitého obchvatu Žiliny, ktorý šoférom poskytne alternatívu k nebezpečnému Strečnu, sa môže zdržať na niekoľko rokov.