Práce na tuneli Višňové sa začnú v apríli

Žiadny z uchádzačov v súťažnom dialógu o zhotoviteľa stavby tohto úseku D1 nepodal námietku voči vyhodnoteniu súťaže.

Bratislava 17. februára – Práce na tuneli Višňové sa začnú v apríli tohto roka. Oznámil to v stredu na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina). Žiadny z uchádzačov v súťažnom dialógu o zhotoviteľa stavby tohto úseku D1 nepodal námietku voči vyhodnoteniu súťaže.

Doležal priblížil, že teraz bude nasledovať ex-ante kontrola na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO). "Pevne verím, že to bude menej ako zákonných 30 dní, a potom už nič nebráni podpísať zmluvu s víťazom – konzorciom Skanska v ČR a SR," dodal minister. Zmluvná cena je 255 miliónov eur.

Následne Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zašle víťaznému uchádzačovi výzvu na uzatvorenie zmluvy s dátumom začatia prác 20. apríla 2021. "Hneď po podpise sa môžu začať stavebné práce," avizoval Doležal.

Súťažné ponuky vyhodnocovala odborná, 11-členná komisia. "Okrem ceny, ktorá mala v hodnotení váhu 45 %, sme posudzovali aj lehotu na prípravu projektovej dokumentácie (váha 5 %), lehotu na sprejazdnenie diaľnice (váha 35 %) a environmentálne kritérium, konkrétne množstvo akumulovanej vody v krajine (váha 15 %)," spresnila vedúca oddelenia komunikácie NDS Eva Žgravčáková.

Zároveň uviedla, že nasleduje tender na technológiu tunela, verejné obstarávanie na stredisko údržby, vrátane regionálneho operátorského pracoviska a súťaž na výstavbu diaľničného odpočívadla Turie.

Víťazný uchádzač podľa diaľničiarov deklaroval vo svojej súťažnej ponuke, že 13,5-kilometrový úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela Višňové vie sprejazdniť v plnom profile do doby 1002 dní od momentu podpísania zmluvy na výstavbu. Ambíciou je odovzdať motoristom úsek diaľnice do užívania najneskôr do konca roka 2023.

NDS v marci 2019 ukončila zmluvu s pôvodným zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo – Dúha, z dôvodu neuspokojivého postupu výstavby. Následne diaľničiari začali s prípravou verejného obstarávania na nového zhotoviteľa.

Ako konštatuje NDS na svojej webovej stránke, samotný úsek s tunelom Višňové podľa dopravného modelu prevezme viac ako 80 % objemu cestnej dopravy teraz vedenej po ceste I/18 medzi Žilinou a Vrútkami (Strečno).

Strabag uznal prehru v súťaži o tunel Višňové. Skansku delia od zákazky dni

Strabag aj Metrostav uznali víťazstvo najlacnejšej firmy Skanska.
Diaľnica s tunelom Višňové, ktorá obíde Žilinu aj Strečno, má byť hotová o tri roky.
NDS ešte musí objednať technológiu tunela a ďalšie nadväzujúce stavby.
Súťaž o dostavbu tunela Višňové sa vyvíja podľa najlepšieho možného scenára: Národná diaľničná spoločnosť (NDS) najskôr do finále vybrala troch skúsených domácich uchádzačov. Štvrtý, ktorého vnímala ako riziko, zhodou okolností vypadol.

NDS sa následne rozhodla pre najlacnejšiu firmu Skanska a dvaja konkurenti sa s tým zmierili. „Námietku proti vyhodnoteniu ponúk sme nepodali,“ povedala Denníku E hovorkyňa Strabagu Edita Novotná. To isté potvrdil aj hovorca Metrostavu Vojtěch Kostiha.

Zmluvu so Skanskou ešte skontrolujú Úrad pre verejné obstarávanie a ministerstvo dopravy.

Dnešným dňom tak výrazne stúpla šanca, že do troch rokov obídete Žilinu aj úžinu Strečno po novej diaľnici až po Martin.

Prekvapujúco odvážna Skanska

Skanska si však so svojou najnižšou cenou 255 miliónov eur musí poradiť s rozrobenou stavbou, ktorá dva roky chátra. Treba na nej opravovať to, čo predchádzajúci zhotoviteľ neurobil poriadne.

Združenie Salini – Dúha stihlo tunel Višňové preraziť. Treba v ňom dobetónovať klenbu aj vozovku. Na vedľajšej povrchovej diaľnici nie sú niektoré časti ani naprojektované.

Cenová ponuka firmy Skanska je najväčším prekvapením tendra. Manažéri v stavebníctve očakávali, že sa do súťaže veľké nadnárodné firmy, ako je Skanska, neprihlásia, že im to nedovolia materské koncerny. A ak sa aj prihlásia, budú drahí, lebo si do ponuky zarátajú všetky riziká.

Skanska však bola nakoniec trúfalejšia, ako všetci ostatní. Jej cena 255 miliónov podliezla združenie Strabag, Doprastav, Váhostav, TuCon o takmer 40 miliónov a Metrostav o 65 miliónov eur. Skanska je odvážna aj v lehote sprejazdnenia tunela, ktorá patrí medzi hodnotiace kritériá.

V tomto momente nie je jasné, prečo je to tak, či Skanska dokáže pracovať efektívnejšie alebo len ide do väčšieho rizika, ako jej konkurenti.

Isté je, že konkurenční uchádzači by mali vedieť počítať náklady na dostavbu Višňového aspoň tak presne, ako Skanska. Doprastav aj Strabag už Višňové raz naceňovali – v predošlej súťaži. Spolu s Váhostavom a Metrostavom nedávno dokončili vedľajší tunelový úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, takže by mali mať dobrý prehľad o lokálnych cenách materiálu a práce. TuCon je zase jednou z najskúsenejších tunelárskych firiem na Slovensku.

Doležal nechcel námietky

Konkurenčné firmy preto ponuku Skansky zrejme považujú za nereálne nízku. V takejto situácii sa štandardne podávajú námietky.

Prečo v tendri o Višňové nie sú?

Klenba tunela a mosty časom degradujú. Ak sa práce neobnovia ďalší rok – dva, škody budú narastať. To je podľa informácií Denníka E jeden z dôvodov, pre ktorý už Strabag a spol. nechceli tender naťahovať.

Prispieť k tomu mohol aj minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina), ktorý im dal najavo, aby zákazku nebrzdili. „Višňové bude! Dnes mi spadol obrovský kameň zo srdca, lebo stavbu prevezme renomovaný a skúsený zhotoviteľ (Skanska, pozn. red). Od podpisu zmluvy nás delia už len dni, potom zhotoviteľ prevezme stavenisko a do pár mesiacov sa na úseku začne čulý pracovný ruch,“ oznámil na začiatku februára Doležal.

NDS musí ešte v samostatných tendroch objednať technológiu tunela a ďalšie súvisiace stavby. Nedokončený projekt totiž rozdelila na päť samostatných zákaziek.

Vydreté víťazstvo

Skanska už raz s najnižšou cenou o tento diaľničný úsek súťažila. V predchádzajúcom tendri vytvorila združenie so Strabagom. Spoločne sa zaviazali, že celý úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala sprejazdnia za 339 miliónov eur.

Druhý najlacnejší bol aj vtedy Doprastav, ktorý však konkurenčnú ponuku napadol, takže súťaž zablokovali námietky.

Skansku aj Doprastav však z tendra vyradili na základe súdneho verdiktu, ktorý sa týkal pokuty za kartel ešte z roku 2006. NDS potom podpísala zmluvu s tretím v poradí, ktorým bolo združenie veľkej talianskej firmy Impregilo (neskôr Salini Impregilo a potom WeBuild) a firmy Dúha Miroslava Remetu s cenou 410 miliónov.

To prerazilo tunel a rozbehlo ďalšie práce na povrchovej diaľnici, ale s NDS sa nevedelo dohodnúť na technických riešeniach a na zvýšení ceny. V roku 2018 sa konflikty vyostrili a vyústili do ukončenia zmluvy.

Projektovať, opravovať aj búrať

Skanska bude musieť dokončiť projektovú dokumentáciu a získať stavebné povolenia, ktoré bolo ťažké v minulých rokoch vybaviť. Projekt má stavebné povolenie ešte z roku 2009. Talianske združenie Salini malo za úlohu ho aktualizovať o najnovšie normy, čo sa mu však nepodarilo k spokojnosti NDS a stavebného dozora.

Nový zhotoviteľ bude musieť zistiť, v akom stave sú mostné piliere a konštrukcia tunela, a čo treba opravovať.

Najviac peňazí by mala stáť oprava tunelových rúr. Tie sú obe prerazené a hotová je prvá, dočasná klenba, takzvané primárne ostenie. Finálna vrstva – sekundárne ostenie je dokončené zhruba na dvoch tretinách stavby.

Drahá bude aj oprava dna, na ktorom stojí voda. Steká zo stropov a stien a neodteká tak, ako by mala. Poškodzuje dno a čiastočne aj základy primárneho ostenia. Hovorí o tom správa z geotechnického monitoringu, ktorý sa uskutočnil v septembri 2020.

Opravovať bude treba aj časť vonkajšej diaľnice – zárubné múry a mosty. V niektorých prípadoch ide o chyby zavinené bývalým zhotoviteľom. Aj dva roky dažďov, mrazov a vody v tuneli spôsobili na stavbe škody.

NDS doplatí, ak bude treba

Keďže bolo ťažké odhadnúť všetky tieto náklady, niektoré práce sa naceňovali ako takzvaný meraný kontrakt. Uchádzači dali do ponuky nejaké jednotkové ceny a na ich základe nacenili stanovený zoznam prác a opráv.

Podľa týchto jednotkových cien bude dodávateľ fakturovať reálne dodané množstvá.