Obchvat Čadce má za sebou prvú tretinu

Výstavba druhej časti obchvatu Čadce na diaľnici D3 prebieha podľa harmonogramu, vysoká intenzita tranzitnej dopravy priamo v meste sa môže už o niekoľko rokov výrazne znížiť. Dostavbe diaľnice D3 na Kysuciach chýbajú dva úseky. No Kysucké Nové Mesto na obchvat stále čaká.

Výstavba úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec sa oficiálne začala na konci roka 2016. Stavebné práce zabezpečuje združenie firiem Strabag, Porr a Hochtief. „Práce na výstavbe úseku D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec prebiehajú v súlade s harmonogramom. Realizujú sa spodné stavby mostov, nosná konštrukcia, prekládky potokov, zaistenie svahu, vylepšenie zemnej pláne, vŕtanie pilótových vrstiev,“ povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

Čadca má zatiaľ čiastočný obchvat

Prvé autá majú po čadčianskej diaľnici prejsť koncom roka 2020. Úsek dosiahne dĺžku 5 673 metrov. Časť obchvatu povedie v zastavanom území mesta a bude obsahovať 24 mostov a dve diaľničné križovatky. Tender vygeneroval cenu výstavby na úrovni 239 miliónov eur. Výstavba je financovaná z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra z aktuálneho balíka eurofondov.

Čadca už čiastočný obchvat má. Otvorený bol v roku 2005 v úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov. Obsahuje 605 metrov dlhý tunel Horelica. Celý úsek vznikol len v polovičnom profile s dĺžkou štyri kilometre. Slovenská správa ciest ho vedie ako cestu prvej triedy s označením I/11A. V polovičnom profile je v prevádzke aj tunel Horelica, ktorý je nutné najmä v čase dopravnej špičky pre tvorbu kolón priebežne uzatvárať.

Nadväzujúci úsek, ktorý je aktuálne vo výstavbe, bude v danej oblasti jediným úsekom diaľnice D3, ktorý vznikne v plnom profile. Zo severnej strany obíde železničnú stanicu v Čadci, pričom následne povedie ponad železničnú trať. Nakoniec sa napojí na už existujúci úsek diaľnice D3 pri Svrčinovci, ktorý ďalej pokračuje k poľským hraniciam v polovičnom profile.

Aktuálne cez Čadcu po ceste prvej triedy I/11 podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 denne prejde viac takmer 19-tisíc automobilov. Obyvatelia mesta musia zvládať tranzitnú dopravu, ktorá smeruje medzi Poľskom a Žilinou, prípadne medzi hranicou Českej republiky s krajským mestom Českej republiky a Poľskom. Nová diaľnica tak odľahčí dopravu najmä v severnej časti okresného mesta.

Vo Svrčinovci sa v budúcnosti má na diaľnicu D3 napojiť rýchlostná cesta R5 s celkovou dĺžkou 1,71 kilometra. Štvorprúdovka spojí kysuckú diaľnicu s českými hranicami. V minulosti boli stavebné náklady na jej výstavbu vyčíslené na 24,6 milióna eur. Diaľničiari na svojej internetovej stránke uvádzajú, že aktuálne je príprava rýchlostnej cesty R5 v procese územného konania. Daná štvorprúdovka sa však nenachádza v prioritách aktuálnej vlády.

Diaľničiari pripravujú výstavbu dokončenia druhého profilu prvej časti obchvatu Čadce v úseku Oščadnica – Čadca, Bukov. Kedy sa však s výstavbou začne, je nateraz otázne. Aktuálne je projekt vo fáze prípravy procesu dokumentácie pre stavebné povolenie.

Nespokojné Kysucké Nové Mesto

Kysuce však stále čakajú najmä na obchvat Kysuckého Nového Mesta, ktorý má byť vytvorený takisto z dvoch úsekov diaľnice D3. Cez Kysucké Nové Mesto podľa celoštátneho sčítania dopravy z roku 2015 po ceste prvej triedy I/11 prechádza každý deň viac ako 19-tisíc automobilov. Nespokojní obyvatelia v minulosti niekoľkokrát poukazovali na naliehavosť dopravného problému blokovaním najvyťaženejších ci­est.

Prvý úsek Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto je v súčasnosti podľa diaľničiarov vo fáze procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA), ktorý bolo potrebné urobiť nanovo. Rovnako je potrebné aktualizovať aj niektoré ďalšie stupne prípravy. Na tento 11,2 kilometra dlhý úsek má nadväzovať druhá časť štvorprúdovky s dĺžkou 10,79 kilometra. Úsek Kysucké Nové Mesto – Oščadnica je aktuálne vo fáze prípravy procesu dokumentácie pre stavebné povolenie. Kedy sa začne s výstavbou týchto dvoch úsekov, dnes nie je známe. Oba úseky sa nachádzajú v zásobníku prioritných projektov diaľnic a rýchlostných ciest. Aktuálne na ne štát nemá vyčlenené finančné prostriedky, pričom dostupné eurofondy sú už rozdelené na iné úseky.