Diaľnicu pri Lučenci mali otvoriť už vlani. Teraz sa jej cena zvýšila o vyše dva milióny eur

Denne prejde po hlavnom ťahu medzi Zvolenom a Lučencom asi 12-tisíc áut, z čoho veľkú časť tvorí ťažká doprava.
Novohradským dedinám by mala pomôcť nová štvorprúdovka, na ktorú by sa mala dostať doprava do konca roka.
Autá tam mali jazdiť pritom už v lete 2021. Sklz však spôsobili problémy s inžinierskymi sieťami a pyrotechnický prieskum.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Jediný diaľničny úsek, ktorý mal byť tento rok otvorený, hlási komplikácie. Pribudnúť by mal 13-kilometrový úsek rýchlocesty R2 v regióne Novohradu neďaleko Lučenca. Štvorprúdovka medzi Mýtnou a Tomášovcami mala byť pre šoférov prístupná pritom už v lete minulého roka. Nestalo sa tak.
Dôvodom boli okrem nálezu munície a pyrotechnickým prieskumom aj nevysporiadané inžinierske siete, ktoré zhotoviteľov Metrostav a Hochtief zdržali niekoľko mesiacov. Viac ako ročný sklz si napokon vypýtal aj svoju cenu. Zhotoviteľ oznámil, že stavba bude o 2,5 milióna eur drahšia, ako pôvodne plánovali. Prestoje vznikli aj z dôvodu, že zhotoviteľ mal už namontované technológie na moste nad železničnou traťou a Krivánskym potokom, ktorú nemohol demontovať a používať inde. Preto sa práce zastavili. Celkový účet za novú cestu sa tak vyšplhá na vyše 136 miliónov eur.

Prerušená kolaudácia
Zmluvný termín dokončenia je momentálne daný na koniec aktuálneho mesiaca. Diaľničiari dlhodobo avizujú, že sem dopravu pustia do konca roka. Kedy to konkrétne bude, však Národná diaľničná spoločnosť neprezradila. „V nasledujúcom období budeme realizovať dokončovacie práce na celej rýchlostnej ceste. O termíne sprejazdnenia úseku R2 budeme médiá aj verejnosť korektne informovať,” povedala hovorkyňa Eva Žgravčáková.

Dnes sa na stavbe realizujú jednotlivé vrstvy vozovky, montujú sa oceľové a betónové zvodidlá a osádza sa dopravné značenie, protihlukové steny, oplotenie, odvodnenie a upravujú sa svahy. „Na mostných objektoch dokončujeme rímsy, izolácie a prebieha na nich pokládka asfaltu. Osádzame tiež zábradlia a protihlukové steny na mostoch,“ dodáva Žgravčáková.
O tom, či sa sľubovaný termín stihne, má pochybnosti starosta obce Tomášovce, pred ktorou by mala nová diaľnica vyústiť. Dedina sa nachádza neďaleko Lučenca aj známeho Halíčskeho zámku. „Pásky sa mali strihať piateho decembra, či to však stihnú, neviem,“ povedal Ján Mičuda s tým, že nastalo prerušenie niektorých konaní pri výstavbe. Na konci septembra totiž dediny v okolí novej cesty dostali oznámenie, že sa kolaudácia dvoch nedokončených úsekov posúva o tri mesiace.

Prerušenie kolaudačného konania však podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika nemusí znamenať, že sa úsek na čas nesprejazdní. Znamená to, že by bol daný do predčasného užívania. Tým, že sa prerušenie kolaudácie dotýka aj dôležitej súčasti diela, teda napojenia R2 na cestu prvej triedy pri Tomášovciach, to podľa odborníka môže situáciu skomplikovať.
Nie je len regionálny problém
Denne pritom prejde v tejto lokalite pôvodnou cestou prvej triedy približne 12-tisíc vozidiel. Približne štvrtinu z nich tvoria kamióny. Jednou z firiem, ktorým by nová diaľnica pomohla, je dopravná spoločnosť All Trans z Banskej Bystrice. Ide o spoločnosť, ktorá sa zaoberá najmä prepravou alternatívnych palív ako drevoštiepka či pelety, a prepravuje aj stavebné materiály
„Absenciu diaľnice pociťujeme na cestách do Maďarska alebo na Ukrajinu. Nie je to teda len regionálny problém, ale hlavná vetva. Na východ máme len dve možnosti trasovania. Južná trasa je síce kratšia, ale intenzita je tam väčšia,“ dodáva konateľ spoločnosti Martin Kolík.

Okrem finančnej a dopravnej stránky by zdržanie mohlo mať aj politický dosah. Ak by sa pásky strihali neskôr ako 31. decembra, znamenalo by to, že Slovensko tento rok nezískalo ani kilometer novej diaľnice. Takúto nelichotivú bilanciu evidovali diaľničiari naposledy v roku 2018.

 

Drahší úsek bude až vo volebnom roku

Ďalším kúskom do skladačky rýchlocesty v regióne je nadväzujúci úsek na severe, R2 medzi Mýtnou a Kriváňom. Pôvodne malo ísť spolu s finišujúcou autostrádou o jeden dlhý úsek, ktorý sa však rozdelil a najprv išla do výstavby dnes už takmer hotová časť.

Posledným ťahom exministra dopravy Árpáda Érseka bolo podpísanie zmluvy aj na úsek R2 Kriváň – Mýtna. Stalo sa tak len dva týždne pred voľbami. Doprastav, Strabag a Eurovia dostali drahší a náročnejší úsek s budúcou najväčšou slovenskou estakádou za 232 miliónov eur. Toto dielo by sa malo dokončiť v marci 2024.

Tender na zhotoviteľa bol vyhlásený aj za účasti šéfa Mosta Bélu Bugára v turbulentnom období po vražde novinára Jána Kuciaka, keď preferencie koaličného Mosta prudko klesali. Síce boli v tom čase na stole aj plány na optimalizáciu úseku, a teda skracovanie navrhovaných estakád, ktoré tvoria takmer tretinu cesty, Érsek sa rozhodol, že zrecykluje staré projekty a k cenovej optimalizácii nedošlo. Jeden kilometer tu tak vychádza na 26 miliónov eur. Na porovnanie, jeden kilometer R2 pri Rožňave s tunelom Soroška mal stáť 17 miliónov. Pri obchvate Bratislavy vychádza kilometer na 14 miliónov eur.

čebrať