D4R7 v akom poradí budú odovzdané ďalšie úseky

Obchvat Bratislavy:Ďalšie časti rýchlostnej cesty R7 a diaľnice D4 budú môcť motoristi využívať už v auguste. Prepojenie D1 a D4 je však zatiaľ hudbou vzdialenej budúcnosti.
Spolu s predstaviteľmi konzorcia D4R7 sme mali možnosť prejsť sa po nových úsekoch bratislavského nultého obchvatu, ktoré by mali byť uvedené do prevádzky už v druhej polovici augusta tohto roku. Konkrétne sme si pozreli aj križovatku Bratislava – východ (pôvodný názov Ivanka – sever). To je miesto, kde by v budúcnosti malo existovať prepojenie diaľnic D1 na D4
Problém, ktorý zostane

Keď bude existovať, umožní napríklad osobnej aj nákladnej doprave, prichádzajúcej v smere od Trnavy plynule diaľnicou pokračovať na Maďarsko a Rakúsko bez toho, aby museli prechádzať cez Bratislavu. To určite ocenia aj pendleri. Aj keď ide o strategické napojenie dvoch diaľnic v križovatke Triblavina, tak NDS ešte naň ani nevyhlásila súťaž.

Z nášho pohľadu sa tohto rozšírenia križovatky v hodnote asi 130 miliónov eur s najväčšou pravdepodobnosťou dočkáme najskôr v rokoch 2024 až 2025. Motoristi tak z D1 musia pokračovať do Rače, alebo odbočiť na starú Seneckú cestu, čo zrejme výrazne skomplikuje v tomto úseku dopravu.
NDS ale umožnila technologicky náročným nadvihnutím diaľnice D1 v križovatke Triblavina dokončenie podjazdu pod ňou, takže už koncom augusta budú môcť motoristi prejsť po diaľnici D4 z Rače až do Jarovec. Tam bude posledný úsek s napojením na D2 v križovatke Jarovce odovzdaný o niečo neskôr, no malo by sa tak stať ešte v priebehu v priebehu septembra.

Dunajské súmostie, súčasť diaľnice D4 aj s netrpezlivo očakávaným Lužným mostom je taktiež kompletne hotové a odovzdané by malo byť do užívania ešte v auguste. To neprivítajú len motoristi, ale aj cyklisti. Súčasťou Lužného mosta je totiž cyklocesta. Pod dunajským súmostím sa bude dať z cyklotrasy Eurovelo 6 odbočiť na most ponad priesakový kanál a ďalej pokračovať na dunajské súmostie
Nedokončená R7

Pokiaľ ide o rýchlostnú cestu R7, problematickým miestom zostáva križovatka Nivy, respektíve krátky úsek od nej po Slovnaftskú, ktorý bude meškať. Teoreticky by však tiež mohol byť hotový v septembri. Konzorcium D4R7 chce odovzdať úsek cesty R7 od križovatky Bratislava-juh až po Slovnaftskú už v auguste, pretože je prakticky dokončený. Ak by si s tým štát súhlasil, uľahčilo by to vodičom, ktorí by už nemuseli v špičke prechádzať cez Rovinku a Dunajskú Lužnú.
Minister dopravy Andrej Doležal na sociálnej sieti uviedol, že tomuto riešeniu nebude rezort dopravy brániť, ale zatiaľ zaň ani nebude platiť. „My podľa koncesnej zmluvy nemôžeme začať platiť tzv. platbu za dostupnosť, lebo v koncesnej zmluve je celý úsek až po Prievoz. Jednoducho nesmieme, aj keby sme chceli, nemôžeme platiť,“ vysvetlil s tým, že koncesionár čoskoro dostane list, v ktorom rezort potvrdí, že ak bude odovzdaná cesta R7 až po križovatku Prievoz – aj keď nebudú ešte odovzdané prípojné vetvy na D1 – je rezort ochotný a súčasne aj povinný platiť platbu za dostupnosť.

Celý obchvat je totiž stavaný formou PPP projektu, pričom štát do neho na začiatku neinvestoval prakticky nič, no bude koncesionárovi Zero Bypass ročne platiť za dostupnosť (teda prevádzku a údržbu) 55 miliónov eur po dobu 30 rokov. Konzorcium D4R7 je zhotoviteľom projektu.