Nové diaľnice sa majú pohnúť na budúci rok

Výstavba diaľničnej siete sa spomaľuje.

Popri dokončovaní úsekov rozostavaných v minulosti viaceré regióny čakajú na novú výstavbu, rezort dopravy však stále hovorí o chýbajúcich projektoch a najmä financiách. Tento rok mali ešte odštartovať tendre na severný obchvat Prešova a úsek Mýtna – Lovinobaňa, pri ktorých ministerstvo dopravy spomína potrebu doriešenia finančného krytia.

V návrhu rozpočtu na rok 2018 by sa však predsa mali potrebné zdroje nájsť. Po započítaní eurofondov sa síce rozpočet ministerstva dopravy scvrkol takmer o miliardu eur, ale bez európskych peňazí dostal rezort viac. Spomínané dve rýchlostné cesty by sa pritom mali začať stavať zo štátneho rozpočtu, keďže európske zdroje sú už vyčlenené na iné projekty.

Pripravené dva úseky

"Aktuálne ide iba o návrh rozpočtu, v ktorom má bez zarátania EÚ zdrojov kapitola ministerstva dopravy medziročne viac asi o 67 miliónov eur. Najprv je nutné počkať na jeho definitívne schválenie v NR SR a následne na detailné rozdelenie pridelených zdrojov do jednotlivých kapitol MDV SR. Takisto je z pohľadu výstavby infraštruktúry dôležité počkať na ukončenie debaty o otvorení dlhovej brzdy. Až následne bude možné zodpovedne povedať, či a kde v roku 2018 bude možné hovoriť rozvojových projektoch,“ informuje hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.

Rezort dopravy tvrdí, že v zásobe má pripravené dva úseky, ktoré je možné začať stavať. Prvým z nich je dlho očakávaný severný obchvat Prešova v úseku rýchlostnej cesty R4 Prešov – severný obchvat I. etapa s dĺžkou 4,3 kilometra. Rovnako má Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pripravený projekt na vyhlásenie tendra na rýchlostnej ceste R2 v úseku Mýtna – Lovinobaňa, ktorý má byť dlhý 13,5 kilometra.

Obchvat Prešova a úsek medzi Mýtnou a Lovinobaňou z rozpočtu

Posledný úsek rozostavaný z eurofondov bude R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, na ktorý by tender mal byť podľa predpokladov vyhlásený v druhom polroku 2018. Obchvat Prešova a úsek medzi Mýtnou a Lovinobaňou bude musieť štát stavať z rozpočtu. V tomto roku štát vypísal tender na polovičný profil úseku R3 Tvrdošín – Nižná, ktorý chce NDS postaviť z vlastných zdrojov. Predpokladaná hodnota úseku s dĺžkou 4,4 kilometra je 74,97 milióna eur.

"Aktuálne sa finalizuje príprava týchto dvoch úsekov na vyhlásenie súťaže na zhotoviteľa. Na začatie výstavby je potrebné doriešiť predovšetkým kľúčovú otázku, a to financovanie týchto stavieb, pretože nie je možné vyhlásiť verejnú súťaž, pokiaľ nie je zabezpečené finančné krytie,“ informuje odbor komunikácie ministerstva dopravy.

Denník Pravda začiatkom novembra oslovil ministerstvo financií s otázkou, či uvoľní finančné prostriedky na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova, pričom rezort financií nechal odpovedať ministerstvo dopravy.

Posun vyhlásenia

Celkové investičné náklady na výstavbu prvej etapy severného obchvatu Prešova sú očakávané vo výške 222,25 milióna eur. Výstavba plného profilu rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa si vyžiada 125,59 milióna eur. Vzhľadom na čas výstavby by ročne mal byť štátny rozpočet zaťažený približne sumou 100 miliónov eur.

Ak štát nerozhodne o uvoľnení potrebných finančných prostriedkov, pravdepodobne dôjde k posunu vyhlásenia verejného obstarávania aj v prípade ďalších úsekov. V prvom polroku 2018 rezort dopravy plánuje vyhlásiť tender na druhú etapu severného obchvatu Prešova, pričom projekt sa pripravoval na výstavbu plného profilu, ktorá by stála približne 313,71 milióna eur. Rezort dopravy však uvažuje o výstavbe len polovičného profilu 10,2 kilometra dlhého úseku. V súčasnosti sa úsek nachádza vo fáze prípravy majetkovoprávneho vyrovnania. Výkup pozemkov pod rýchlostnou cestou sa aj napriek možnosti výstavby polovičného profilu musí realizovať, ako keby sa išiel stavať plný profil.

V budúcom roku ministerstvo dopravy plánuje v druhom polroku vyhlásiť aj verejné obstarávanie na úseky R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška, R2 Zacharovce – Bátka a R2 Bátka – Figa. Na všetky tieto úseky musí ministerstvo hľadať zdroje financovania inde ako z eurofondov.

Severný obchvat Prešova má odľahčiť mesto od tranzitnej dopravy, ktorá v súčasnosti prechádza priamo cez mestské komunikácie. Po prvej etape severného obchvatu má podľa odhadov v roku 2035 denne jazdiť od 16– do 18-tisíc vozidiel. Nová cesta uľahčí tranzitnej doprave cestu v smere zo severu na juh. V súčasnosti je vo výstavbe juhozápadný obchvat na diaľnici D1 v úseku D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov.

V úseku aktuálne prebiehajú prípravné práce, keďže štát čaká na doplnenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie. Štvorprúdovka s dĺžkou 7,87 kilometra spolu s dvoma diaľničnými križovatkami má byť hotová v roku 2021.