Diaľničný úsek D3 Svrčinovec - Skalité otvorili pre motoristov

Diaľničný úsek D3 Svrčinovec - Skalité v celkovej dĺžke viac ako 15 kilometrov od križovatky Svrčinovec po hraničný priechod do Poľska dnes slávnostne otvorili pre motoristov.

Na snímke tunel Svrčinovec počas otvorenia do prevádzky 15km úseku diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité

Podľa ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka (Most-Híd) pomôže novootvorená diaľnica na trase európskeho dopravného koridoru v severojužnom smere odľahčiť hraničné priechody Trstená na Orave (s Poľskom) a Svrčinovec (s Českom).

"Ide o unikátne dielo, postavené v ťažkom teréne, čo vždy ovplyvňuje aj cenu stavby. Je to jeden z kľúčových úsekov diaľnice D3, ktorá spojí veľmi perspektívne regióny Poľska, Česka a Slovenska. A zatraktívni tento región pre investorov a podporí tvorbu nových pracovných miest," povedal minister dopravy a výstavby SR.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Ján Ďurišin doplnil, že náklady na výstavbu celého úseku sa pohybovali vo výške 417 miliónov eur. "Úsek Svrčinovec - Skalité je zatiaľ technicky najnáročnejším dielom, postaveným v rámci cestnej infraštruktúry na Slovensku. Nachádza sa na ňom 402 stavebných objektov, dva tunely (Poľana 898 metrov a Svrčinovec 420 metrov) a 29 mostov. Zaujímavosťou stavby je najvyšší mostný objekt na Slovensku a v strednej Európe - Valy, ktorý má výšku 84 metrov a je dlhý 605 metrov," uviedol Ďurišin.

Osobné automobily ušetria cestou po diaľnici Svrčinovec - Skalité - štátna hranica s Poľskom deväť minút času oproti ceste prvej triedy, ktorá je o 2,17 kilometra dlhšia. "Význam novej diaľnice sa ešte zvýši po dokončení nadväzujúceho úseku Čadca, Bukov - Svrčinovec, ktorý bude obchvatom Čadce a odľahčí aj obec Svrčinovec. Plánované dokončenie tohto úseku, ktorý je momentálne vo výstavbe, je na konci roka 2020," informovalo ministerstvo dopravy a výstavby SR.

Diaľnica D3 Svrčinovec - Skalité je postavená v polovičnom profile, v dĺžke 11.265 metrov. V plnom profile je kompletná križovatka Svrčinovec, vrátane predportálových úsekov tunela Svrčinovec a Poľana v celkovej dĺžke 1017 metrov.

Projekt výstavby diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité bol rozdelený na dve fázy. Prvá fáza bola financovaná z Operačného programu Doprava, na druhú fázu prispejú fondy Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Úsek D3 Skalité - štátna hranica bol postavený ešte v roku 2005, nebolo však možné ho sprejazdniť, keďže nebol napojený na cestnú sieť. Do užívania motoristom bol preto odovzdaný až spolu s úsekom D3 Svrčinovec - Skalité.